Moje Kochane Dzieciaki ćwiczcie swoje pysiaki: wargi, języczki, policzki, żeby się nie rozleniwiły i posiadanych umiejętności nie zgubiły.
Przytulam Was mocno
Pamiętająca o Was ciocia Sławka
Przykładowy zestaw gimnastyki buzi i języka
- Pukaj językiem w podniebienie przy szeroko otwartej buzi. Pamiętaj broda nieruchoma, skacze tylko czubek języka.
- Umyj górne zęby językiem od wewnątrz/na zewnątrz.
- Umyj dolne zęby językiem od wewnątrz/na zewnątrz.
- Naśladuj kląskanie.
- Naśladuj mlaskanie.
- Usta ułożone w „ciup” – cmokaj (bawimy się w posyłanie buziaków do siebie).
- Zrób wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
- Zrób „ ryjek świnki” z warg.
- Zrób rybi pyszczek z warg – powoli zamykaj go i otwieraj.
- Układanie warg na kształt koła – zęby „zamknięte” i widoczne (czyje kółko jest ładniejsze?”)
- Usta wciągamy w głąb jamy ustnej (bawimy się – „usta zaglądają do brzucha”).
- Chwytanie ustami drobnych cukierków leżących na talerzyku.
- Usta szeroko otwarte, dotykanie czubkiem języka kącików warg, górnej i dolnej wargi.
- Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz i cofanie języka w głąb jamy ustnej. Powtórz 6 razy.
- „Wędrujący język” – dotykanie czubkiem języka do górnej wargi, górnych zębów i następnie dziąseł. Powtórz 5 razy.
Przykładowy zestaw ćwiczeń aparatu artykulacyjnego w połączeniu z gimnastyką całego ciała.
- Otwórz usta i przyklej język do wałka dziąsłowego, unosząc ręce. Opuść język, opuść ręce. Powtórz 5 razy.
- Skacz obunóż, stukając językiem w wałek dziąsłowy. Podskakuj na prawej/lewej nodze, stukając językiem w wałek dziąsłowy.
- Przeskakując z nogi na nogę, kląskaj.
- Otwórz szeroko buzię, stań w lekkim rozkroku. Myj górne zęby od wewnątrz językiem i poruszaj biodrami na boki. Tak samo zrób myjąc dolne zęby od wewnątrz językiem.
- Wyciągnij przed siebie rękę wiodącą kreśląc ręką „leniwe ósemki” lub dowolne kształty i równocześnie „maluj” językiem podniebienie.
- Stój lub usiądź wygodnie. Otwórz szeroko usta i dotykaj czubkiem języka kolejne zęby od prawej strony do lewej na górze i na dole, jednocześnie odliczaj każdy dotknięty ząb na palcach jednej i drugiej ręki.
- Dotykaj czubkiem języka przy otwartych ustach na przemian górnych i dolnych zębów, robiąc jednocześnie przysiady, tzn. język dotyka górnego zęba dziecko stoi, dotyka dolnego zęba robi przysiad i tak dalej.
- Dziecko kładzie na wysuniętej dłoni piórko/wacik zdmuchuje z dłoni (wdech nosem, mocny wydech ustami) lub zdmuchuje wymawiając sylabę „ta” lub słowo „tata”.
- Stań w rozkroku, unieś w górę ręce. Zaszum jak wiatr: „sz, sz, sz”, poruszając na boki rękami.
14 kwietnia 2020