Ćwiczenia z logopedii

Moje Kochane Dzieciaki ćwiczcie swoje pysiaki: wargi, języczki, policzki, żeby się nie rozleniwiły i posiadanych umiejętności nie zgubiły.

Przytulam Was mocno

Pamiętająca o Was ciocia Sławka

Przykładowy zestaw gimnastyki buzi i języka

  1. Pukaj językiem w podniebienie przy szeroko otwartej buzi. Pamiętaj broda nieruchoma, skacze tylko czubek języka.
  2. Umyj górne zęby językiem od wewnątrz/na zewnątrz.
  3. Umyj dolne zęby językiem od wewnątrz/na zewnątrz.
  4. Naśladuj kląskanie.
  5. Naśladuj mlaskanie.
  6. Usta ułożone w „ciup” – cmokaj (bawimy się w posyłanie buziaków do siebie).
  7. Zrób wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
  8. Zrób „ ryjek świnki” z warg.
  9. Zrób rybi pyszczek z warg – powoli zamykaj go i otwieraj.
  10. Układanie warg na kształt koła – zęby „zamknięte” i widoczne (czyje kółko jest ładniejsze?”)
  11. Usta wciągamy w głąb jamy ustnej (bawimy się – „usta zaglądają do brzucha”).
  12. Chwytanie ustami drobnych cukierków leżących na talerzyku.
  13. Usta szeroko otwarte, dotykanie czubkiem języka kącików warg, górnej i dolnej wargi.
  14. Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz i cofanie języka w głąb jamy ustnej. Powtórz 6 razy.
  15. „Wędrujący język” – dotykanie czubkiem języka do górnej wargi, górnych zębów i następnie dziąseł. Powtórz 5 razy.

Przykładowy zestaw ćwiczeń aparatu artykulacyjnego w połączeniu z gimnastyką całego ciała.

  1. Otwórz usta i przyklej język do wałka dziąsłowego, unosząc ręce. Opuść język, opuść ręce. Powtórz 5 razy.
  2. Skacz obunóż, stukając językiem w wałek dziąsłowy. Podskakuj na prawej/lewej nodze, stukając językiem w wałek dziąsłowy. 
  3. Przeskakując z nogi na nogę, kląskaj.
  4. Otwórz szeroko buzię, stań w lekkim rozkroku. Myj górne zęby od wewnątrz językiem i poruszaj biodrami na boki. Tak samo zrób myjąc dolne zęby od wewnątrz językiem.
  5. Wyciągnij przed siebie rękę wiodącą kreśląc ręką „leniwe ósemki” lub dowolne kształty i równocześnie „maluj” językiem podniebienie.
  6. Stój lub usiądź wygodnie. Otwórz szeroko usta i dotykaj czubkiem języka kolejne zęby od prawej strony do lewej na górze i na dole, jednocześnie odliczaj każdy dotknięty ząb na palcach jednej i drugiej ręki. 
  7. Dotykaj czubkiem języka przy otwartych ustach na przemian górnych i dolnych zębów, robiąc jednocześnie przysiady, tzn. język dotyka górnego zęba dziecko stoi, dotyka dolnego zęba robi przysiad i tak dalej.
  8. Dziecko kładzie na wysuniętej dłoni piórko/wacik zdmuchuje z dłoni (wdech nosem, mocny wydech ustami) lub zdmuchuje wymawiając sylabę „ta” lub słowo „tata”.
  9. Stań w rozkroku, unieś w górę ręce. Zaszum jak wiatr: „sz, sz, sz”, poruszając na boki rękami.

14 kwietnia 2020

zdjecie

ACTIVENET - projektowanie stron internetowych, sklepy internetowe - Marki, Warszawa

skocz do góry