Osiłki - zadania na tydzień: 06-09.04

Wtorek 06.04.2021

 

Temat: Mój dom

Dzień Dobry Osiłki!

Witamy się z Wami po świętach, mamy nadzieję, że jesteście gotowi do dalszej nauki i pracy :)

 

W tym tygodniu nasze zajęcia będą dotyczyły Waszych Domów oraz miejscowości, w której mieszkacie :)

 

Zadanie 1. Spróbujcie rozwiązać zagadkę 

 

Ma ściany podłogi,
okna i dzrzwi,
a w nim mieszkasz TY! (DOM)

 

To teraz powiedzcie rodzicom co jeszcze znajduje się w domu prócz ścian, podłogi, okien i drzwi. Dodatkowo podzielcie te słowa na sylaby.

 

Zadanie 2. Wysłuchajcie wiersza:  "Mój Dom" Doroty Kossakowskiej a następnie odpowiedzcie na pytania.

 

"Mój Dom”

 

Każdy człowiek ma swój dom.
Może być mały i duży.
Takie miejsce, do którego,
chętnie wracamy z podróży.
W moim domu jest wesoło,
wszyscy sobie pomagamy. 
Gdy jest problem to idziemy,
do taty, babci lub mamy.
I jak być dobrym człowiekiem, 
każdego dnia się uczymy.
A gdy będziemy dorośli,
wiele dobrego zrobimy.

Ja kocham mój dom rodzinny
i kocham Ojczyznę moją. 
W Polsce chce mieszkać,
pracować i oddać jej 
przyszłość swoją.

 

Pytania do wiersza:
 

  1. Czy każdy z nas ma swój dom?
  2. Czy wszystkie domy są takie same?
  3. Jak jest w naszym domu i czego się tam uczymy?
  4. Co zrobimy jak będziemy dorośli?
  5. Gdzie chcemy mieszkać i pracować?
  6. Czy Polska jest naszym domem?

 

A teraz wykonajcie zadania znajdujące się w Kartach Pracy na stronie 61 i 67.

 

 

 

 

Środa 07.04.2021  

 

Temat: Mamy różne domy.

 

Witajcie Osiłki, w kolejnym dniu naszej pracy :)

Dziś przypomnimy sobie w jakich budynkach możemy mieszkać i jak one wyglądają.

 

Na fotografii po prawej stronie możecie zobaczyć rodzaje różnych domów.

 

Zadanie 1.

Przeczytajcie wspólnie z rodzicami opowiadanie pt. "Dziwny dom” i odpowiedzcie na pytania znajdujące się poniżej.

 

Wracamy ze spaceru. Moja mama i ja. Idziemy sobie, idziemy, rozmawiamy sobie, rozmawiamy i wolnym krokiem zbliżamy się do naszej ulicy. A tam...

...Nie ma naszego domu! Zniknął! Na jego miejscu stoi stara, dziwna drewniana chata.
- Mamo, co się stało z naszym...- przerywam i spoglądam na mamę.

Mamo, czy ty to widzisz? 
- Co mam widzieć, kochanie? Dlaczego masz taką zdziwioną minę?

Mama uwżnie mi się przygląda. - czy coś się stało?

Mamo, nasz dom... jest zupełnie inny... ktoś go zamienił...

Nie zauważyłamn- mówi mama i wkłada do zamka ogromny, metalowy klucz. Gdy go przekręca, żeby otworzyć drzwi, słychać trzaski i chrzęszczenia.

Ostrożnie popycham drewniane, ciemne drzwi zrobione z desek i boję się wejść do środka.

Nad moją głową wisi wielka pajęczyna, a na niej siedzi ogromny czarny pająk i właśnie zjada resztę swojego śniadania.

Mamo, co to jest?- pytam i chwytam mamę za rękę. Dlaczego mama wcale się nie dziwi? Co to wszystko zanczy? Chyba ktoś zaczarował moją mamę i nasz dom... ale to nowe mieszkanie wcale mi się nie podoba...

Mama odsuwa nogą wielki kamień, leżący tuż przy drzwiach i wchodzi do środka. Bardzo się boję i chce mi się płakać. To nie jest nasz śliczny domek... Ja chce do siebie do pokoju! Wchodzę za mamą do środka i przyglądam się ciemnym ścianom. Widać na nich pajęczyny i ślady kurzu, a na haku przy suficie wisi gniazdo os, z którego co chwilę wylatują bzyczące owady. Mama podśpiewuje pod nosem dziwną piosenkę, a ja podchodzę do drewnianego stłou z grubym blatem. Widać na nim tłuste plamy i mnóstwo okruchów. Brudne talerze leżą jeden n drugim, a na nich siedzą wielkie, grube muchy i zlizują resztki jedzenia. Fuj!

Nagle czuje, że coś dotknęło mojej nogi. Odskakuje od stołu i zaglądam pod stół.

Mamo, tu jest koza!- mówie z trudem, bo łzy cisną mi się do oczu.

Tak, kochanie. Przecież zawsze tu mieszka. A gdzie niby miałaby być?- śmieje się mama, mieszając w ogromnym osmolonym kotle jakąś paskudnie cuchnącą potrawę.

Mamo, co dzisiaj będzie na obiad?- pytam, próbują przejść pomiędzy pustymi butelkami i starymi gazetami, leżącymi na podłodze.

To co zwykle!- odpowiada uśmiechnięta mama, wkłada do kociołka brudną ręką i wyjmuje z niego garść czegoś co wygląda jak jedzenie znalezione na śmietniku.

Mamo! Mamo! Ja się boję!

Dookoła robi się zupełnie ciemno. Widzę sufit i okna. Spoglądam w bok i po chwili dostrzegam jakąś dziwną sylwetkę, podchodzącą do mnie w blasku księżyca.

Mamo! Mamo! - wyłam coraz głośniej.

Jestem tu! Nie bój się!- mama próbuje do mnie dojść, ale najpierw musi utorować sobie drogę przez zagrodzoną podłogę.

Przyglądam się temu co przesuwa na bok... klocki...puzzle... tenisówki... kurtkę...hulajnoga...

Zaraz! To przecież moje normalne rzeczy! Już nie jestem w tym, starym, brudnym, drewnianym domu!

Mamo! Śniło mi się, że mieszkamy w okropnej chatce! Tam było pełno śmieci i pająków 
i rzeczy na podłodze!

To był tylko zły sen... nic się nie martw a na wszelki wypadek jutro posprzątaj swój pokój. Żebym mogła do ciebie dojść, gdy znowu przyśni ci się coś złego...

Mama uśmiecha się do mnie, przytula mnie mocno, przykrywa miekką, pachnącą kołderką i daje mi cudownego mamowego buziaka w czółko.

 

 

Pytania do opowiadania:

  1. Co zauważył chłopiec wracając z mamą ze spaceru?
  2. Jaki dom śnił się chłopcu?
  3. Co mama robiła w kuchni?
  4. Co wisiało na haku przy suficie?
  5. Jakie zwierzę mieszkało razem z chłopcem i mamą w drewnianym domu?
  6. Co czuł chłopiec widząc to wszystko?
  7. Kto mieszka w twoim domu?
  8. Dlaczego dom jest ważnym miejscem?
  9. Co trzeba robić, żeby czuć się w domu dobrze?
  10. Czy wszystkie domy sa takie same?

 

Po wysłuchaniu opowiadania, wykonajcie zadania umieszczone w karcie pracy na stronie 60 i 65.

 

* dla chętnych mamy zadanie specjalne!

 

Wykonajcie za pomocą farb plakatowych rysunek własnego dziwnego domu.

 

Co będzie nam potrzebne:

  • kartka z bloku technicznego lub rysunkowego
  • farby plakatowe
  • pędzelki
  • kubeczek z wodą.

 

 

 

Czwartek 8.04.2021

 

Temat: Mierzymy wysokość

 

Dzień dobry Osiłki :) Dzisiaj zajmiemy się zabawami matematycznymi.

 

Zadanie 1. "Kto jest wyższy, a kto niższy”- porównywanie wysokości

 

Rodzice są od was wyżsi, ale co się stanie kiedy rodzice uklękną na kolana. Kto wtedy będzie wyższy?

1. Wyszukaj przedmioty wyższe od samych siebie,

2. Wyszukaj przedmioty niższe od samych siebie.

 

Zadanie 2. Za pomocą nożyczek z niebieskiej i białej kartki wytnijcie dwie chmurki, które będą wam potrzebne do następnego zadania.

 

Zadanie 3. Wysłuchajcie opowiadania, a w trakcie czytania pokazujcie, co dzieje się w historyjce

 

Był sobie niebieski obłoczek. Sunął wolno po niebie i rozglądał się dookoła.

  • Ach jak tu pięknie. Jakie wspaniałe widoki. Moge sobie patrzeć i patrzeć na ziemię. Widzę wszystko doskonale. Nagle usłyszał czyjś głos:
  • Witaj niebieski obłoczku.

Obłoczek rozglądał się wokół, ale nikogo nie widział.

  • Nie widzę cię. Kim jesteś i skąd mnie wołasz?
  • Jestem białym obłoczkiem i znajduję się niżej niż ty.
  • Niżej niż ja? A co to znaczy?
  • To znaczy, że jestem pod tobą.

Niebieski obłoczek spojrzał w dół.

  • Ach, witaj biały obłoczku! Teraz już cię widzę. A dlaczego jesteś tak nisko?
  • Bo ja nie lubię być wysoko. Wolę być trochę niżej.
  • Ależ biały obłoczku, stąd są lepsze widoki. Widać wszystko i wszystkich.

Widzę nawet dzieci w przedszkolu.

  • No coś ty, widzisz nawet dzieci?
  • Jasne, wejdź wyżej, to zobaczysz, co teraz dzieci robią.

Biały obłoczek przesunął się wyżej. Teraz juz był obok niebieskiego.

  • Ach, jak tu wysoko. Ale rzeczywiście wszystko widać.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Kto spacerował po niebie?
  • Z kim rozmawiał niebieski obłoczek?
  • Który obłoczek był wyżej?
  • Który obłoczek był niżej?
  • Co to znaczy być niżej od czegoś?
  • Dlaczego biały obłoczek wolał być niżej?
  • Jak niebieski obłoczek zachęcił biały do wejścia wyżej?
  • Co widziały obłoczki będąc razem wysoko?

 

Po wykonaniu wszystkich zadań wykonajcie karty pracy ze strony 66 i 62

 

 

 

Piątek 9.04.2021

 

Temat: Dom rodzinny treflików

 

Dzień dobry Osiłki! Dzisiaj zobaczymy jak wygląda dom tytułowych bohaterów waszych książek.

 

Zadanie 1. "Porządki pana języczka”- Zabawa logopedyczna

 

Pan języczek, który mieszka w buzi, postanowił posprzątać swój dom:

  • umył ściany (dzieci przesuwają język po wewnętrznej stronie policzków)
  • przetarł sufit (dzieci przesuwają język po podniebieniu)
  • omył okna od zewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od zewnątrz)
  • a później od wewnątrz (dzieci oblizuja górne i dolne zęby od wewnątrz)
  • a po oknach przyszła kolej na drzwi (dzieci oblizuja wargi w koło)
  • gdy szorował drzwi, zoabczył swojego sąsiada, który akurat przechodził obok, więc radośnie mu pomachał (dzieci machaja językiem od jednego kącika ust do drugiego)
  • na zakończenie wytrzepał dywan (dzieci wysuwają język jak najdalej na brodę)
  • a gdy skończył sprzątanie, zmęczony poszedł spać (dzieci naśladują odgłos chrapania).

 

 

Zadanie 2. Zapraszamy do obejrzenia filmu "Rodzina treflików” sezon 1 odcinek 1

 

-->KLIK<--

 

Po obejrzeniu filmu wykonajcie mini makietę, na której stworzycie dom bohaterów filmu.

 

Będzie wam potrzebne:

  • niewielki karton
  • papier kolorowy
  • klej
  • nożyczki
  • kredki
  • flamastry
  • plastelina 

 

Na koniec zróbcie prace ze strony 63 i 64.

 

 

 

6 kwietnia 2021

zdjecie

Deklaracja Dostępności

ACTIVENET - sklepy internetowe, strony www - Marki, Warszawa

skocz do góry